VMP työllisti tuhat alaikäistä nuorta kesätöihin

VMP yhdisti kesäduuni-kampanjassaan henkilöstövuokrauksen ja kasvatuksen. VMP Urapalvelujen toimesta etsittiin nuorille kahden viikon, 60 tunnin, kesäduuneja niin perheistä kuin yrityksistä. Asiakas sai laskun kesätyön jälkeen. Kampanja pohjautui kaupunkien yhteistyöhön ja osassa kaupungeista kesätyösetelijärjestelmään.

Kesätöitään nuoret suorittivat mm. ravintoloissa, siivoustöissä, kiinteistöhuollon apuna, videotuotannossa, Koodikärpillä koodaamassa ja tekemässä pelejä. Määrällisesti eniten kesätyöpaikkoja syntyi perheisiin, joissa nuoret olivat hoitamassa lapsia, pihatöissä, siivoamassa, leipomassa ja pesemässä ikkunoita.  Palautteen perusteella kesätyöt sujuivat pääosin erinomaisen hyvin, sillä haasteita kesätöissään koki vain alle 6 % ikäryhmästä. Korkeat onnistumisprosentit saavutettiin motivoituneiden nuorten ansiosta ja sillä, että hanke ei houkutellut vähemmän innostuneita ikäryhmän edustajia mukaansa.

Työnhakuprosessi oli nuorelle melko vaativa: nuoren täytyi itse tehdä työhakemus, varata haastatteluaika sähköpostiin ja tekstiviestiin tulleen linkin kautta. Haastattelu toteutettiin VMP:llä, mutta useissa tapauksissa myös asiakasyrityksessä. VMP valmentaa työelämään monin tavoin. Alaikäisille, vielä työelämää tuntemattomille nuorille pidettiin ennen kesätyöjakson alkamista myös webinaari työelämätaidoista. Tärkeiksi aiheiksi nousivat tarpeelliset taidot salassapidosta kännykän käytön hallitsemiseen työajalla.

Hankkeen projektipäällikkö Heidi Alariesto kertoo eri kaupunkien nuorissa olevan suuria eroja, jopa kaupunginosien välillä.

Haastatteluissa ilmeni jo vahvoja käsityseroja siitä, mitä oma tulevaisuus voisi olla. Toisen koulun 9-luokkalaisista neljä viidestä on menossa ammattikouluun ja nopeasti töihin. Toinen koulu ruokkii taas kunnianhimoa ja halua mennä lukioon, mielellään erikoislukioon. Mopo taas löytyy järvenpääläisiltä ja rovaniemeläisiltä nuorilta, kun taas tamperelaiset ja helsinkiläiset nuoret pyörittelevät päitään kysymyksen kohdalla. Ysiluokkalainen Helsingissä saattaa jopa Työelämätaidot-luennolla yllättyä ajatuksesta, että voiko hän mennä kesätöihin, kun taas pohjois-suomalaisille nuorille se on melkein itsestäänselvyys. Eniten soittoja tulee Helsingissä, joissa nuori kertoo, että tuli vanhempiensa kanssa siihen tulokseen, ettei tänä vuonna vielä lähde kesätöihin, eikä ota tarjottua työtä vastaan.

Kesätyöt ovat polku tulevaisuuden työelämään

Töissä opitaan monin tavoin, sekä työntekijän että työnantajan puolella. Työnantajat voivat huomata, että perehdyttämisessä on petrattavaa, koordinaattorit yllättyvät kerta toisensa jälkeen nuorten suorituksista, vanhemmat oppivat päästämään irti ja luottamaan teiniinsä. Palaute töiden jälkeen on toisinaan sellaista, että nuori uskaltaa sanoa suoraan, ettei tämä työ ollut kyllä oma juttu. Parhaimmillaan parin viikon kesätyö antaa isosti eväitä ammatinvalintaa varten ja tärkeitä suhteita, joiden avulla saada mm. opintoharjoittelupaikkoja.

VMP Urapalveluissa nuorten työllistymistä edistävä Heidi Alariesto haluaa kiittää kaikkia yhteistyökumppaneita, nuoria ja perheitä, jotka mahdollistavat hankkeen onnistumisen. Ensimmäisen kesätyöpaikka ei yleensä keneltäkään unohdu – se on tärkeääkin tärkeämpi kokemus.  Ensimmäisiä työkokemuksia annettiin tänä kesänä tuhannelle tekijälle Kouvolassa, Tampereella, Lahdessa, Helsingissä, Järvenpäässä, Lohjalla, Oulussa, Rovaniemellä ja Sodankylässä.